Nieuwe epidemie grijpt om zich heen: informatie-obesitas

Bescherm jezelf tegen ongezonde informatie en onwetendheid, ga op informatiedieet

05 SEPTEMBER 2012
Samenvatting
5 oktober 2012 verschijnt bij Zwerk Uitgevers 'Infominderen, bewuste informatieconsumptie in een tijd van overvloed', geschreven door de Amerikaanse Clay A. Johnson. Deze Nederlandse vertaling van The Information Diet laat zien hoe je om kunt gaan met de informatieovervloed waaraan de moderne mens wordt blootgesteld. Naar welke informatie moet je uitkijken? Welke informatie vermijd je beter? Hoe kun je de juiste informatie selecteren?

De moderne mens besteedt ruim 11 uur van iedere 24 uur aan het consumeren van informatie. We vechten tegen een stroom aan afleidingen en worden verleid met smakelijke hapjes aan informatie. En net zoals teveel junkfood kan leiden tot zwaarlijvigheid, kan teveel junk informatie leiden tot domheid.

Volgens de cognitieve psychologie en de neurowetenschap kan informatie een psychologisch effect op het lichaam hebben, en vrij ernstige, onbeheersbare gevolgen voor ons besluitvormingsvermogen. Vanuit deze invalshoek is het probleem van informatie-overdaad ernstiger. Het is niet alleen een kwestie van productiviteit, maar een zaak van gezondheid en overleven.

Over de auteur
Clay A. Johnson is de oprichter van Blue State Digital, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de internetstrategie van Barack Obama tijdens zijn verkiezingscampagne in 2008. Hierna was hij directeur van Sunlight Labs, waar hij open source software creëerde om mensen betere toegang tot overheidsdata te geven.

Infominderen
Ca.165 pagina’s
ISBN 978 90 77478 43 1

Citaten
"Als je jong bent en kijkt wat er op televisie is, denk je: dit is een complot, een samenzwering van de zenders om ons dommer te maken. Als je iets ouder wordt, besef je dat het anders zit, dat hun doel is: mensen precies geven wat ze willen. Die gedachte is veel bedrukkender." Steve Jobs over het belang van goede informatieselectie in WIRED magazine
"Consumeer bewust. Neem nieuwe en geen bevestigende informatie op. " Clay A. Johnson
"In een democratisch land met vrijheid van meningsuiting kan informatie nooit zo streng worden gereguleerd als voedsel, water en lucht. Toch is informatie even belangrijk voor het overleven als die andere drie dingen die we tot ons nemen. In een tijdperk van vrijwel gratis informatie is persoonlijke verantwoordelijkheid van het grootste belang voor de gezondheid van het individu en de samenleving. Gemeenschappen en democratieën kunnen alleen floreren als we zorgen voor een gezonder informatiedieet. " Clay A. Johnson
Over Zwerk Uitgevers

Zwerk Uitgevers brengt inspirerende denkers en ideeën voor een nieuwe tijd. Voor een publiek dat op zoek is naar een beter alternatief voor haarzelf en de wereld om haar heen.